Foto Emmie Roosling
Foto Lars Apelmo
Foto Lars Apelmo
Sculptor
Lives in Kervo, Finland
Milja Ilona Salonen arbetar med trä och lera.
Hon använder det material som passar idén
bäst. Långsamheten i arbetsprocessen, då hon
arbetar med skulptur, upplevde hon först som
ett problem men i arbetet med trä fann hon ett
lugn, och då arbetar hon gärna utomhus. Hon
beskriver hur trät leder henne mer än leran.
Lera kan återanvändas och är snabbare att
jobba med men med trä blir det mer ett arbete
med materialitet, och det har en egen vilja och
beter sig som det vill, på många sätt. Hon
föredrar att arbeta med trä som inte är torrt
och försöker arbeta med dess egna vilja och
beskriver hur det ibland kan bli kompromisser.
På Surprise Laboratory International gör hon
som en stig. Hon påverkar trät så lite som
möjligt och vill inte överarbeta materialet.
Kring temat Landmärke funderar hon hur andra
människor kan bli våra landmärken. De kanske
leder in dig på en ny stig, de kanske inte vet
hur de påverkar dig trots att de gör det. I
verket använder hon sina egna fotavtryck och
sin kropp. One day I saw you passing by, är
arbetstiteln. Det fritt för tolkning. Hon framhåller
att det är intressant om verket läses
olika. Salonen tycker om atmosfären i workshopen
och hur alla uppmuntrar varandra.
Hon menar att det är hårt arbete varje dag
men avslappnande att kunna fokusera på en
enda sak under den här tiden.
Milja Ilona Salonen works with wood and clay.
She uses whichever material is best suited to the
job in hand. As a sculptor, she saw the slowness
of the work process as a problem at first, but
then found working in wood calming, especially
when working outdoors. She describes how wood
guides her in her work more than clay. Clay can
be reused and the work is faster, whereas using
wood you spend more time working on the
material. Wood has a mind of its own and does
what it wants in many respects. She prefers
working in wood that is dry and she seeks to
respond to the material’s own will. Sometimes
compromise is required.
At the Surprise Laboratory she created a kind of
path, impacting on the wood as little as possible
and trying not to overwork the material. In
approaching the theme Landmark, she considered
how other people might be our landmarks.
They may lead you down new paths, they may
not be aware of how they are influencing you
although that is what they do. She used both
her own footprints and her body in her process.
The working title is “One day I saw you passing
by”. It is open to free interpretation. In her view,
it is interesting when people interpret things
differently.
Salonen liked the atmosphere in the workshop
and how all the participants encouraged one
another. People worked hard every day but it
was relaxing to be able to focus on just one
specific thing the whole time.
Text Linda Bergman