https://nahtamatu.maeisaaaru.ee/
Foto Lars Apelmo
Eneken Maripuu
Artist
Lives in Riisipere, Tallinn, Estonia
Eneken Maripuu arbetar med trä, sten, teckning
och måleri. Teckning och måleri är något
hon gör mer för henne själv, som terapi,
medan skulptur är det som hon visar huvudsakligen.
Hon tänker tredimensionellt och
berättar hur hon också arbetat med snö och
is. Med snön och isen gillar hon att det blir
temporärt och att det också blir en del av
processen. Maripuu berättar hur hon vill att
det hon arbetar med ska vara så abstrakt som
möjligt. Hon vill inte tänka hur verket ska
emottas utan vill vara mer öppen sin process.
Det trä hon arbetade med under workshopen
var från alm. Först valde hon en bit som var
öppen inuti, men eftersom det påminde henne
om något hon hade gjort något tidigare tyckte
hon inte det vara så intressant, utan ville göra
något nytt. Den stammen var för klar i själv och
hon såg slutet redan innan arbetet började,
vilket störde. Hon valde slutligen en ganska
enkel träbit och delade biten i ungefär lika stora
delar. Det var viktigt för henne att kunna flytta
bitarna själv. Hon ville att så lite material som
möjligt skulle gå till spillo, dvs att ta bort så lite
som möjligt, och brände träet för att det ska
hålla längre och för att visa träets struktur. Hon
komponerade de olika delarna och undersökte
hur de skulle kunna ställas ut tillsammans.
Eneken Maripuu works in wood and stone, and
draws and paints. Drawing and painting are
something she does more for her own benefit,
as therapy, while sculpture is what she mainly
exhibits. She thinks three-dimensionally and
describes how she also works with ice and snow.
The advantage of ice and snow, she says, is their
impermanence and that they become an intrinsic
part of the process. Maripuu wants the art she
creates to be as abstract as possible. She doesn’t
want to think about how it will be received but
prefers to be more open in the creative process.
The wood she concerned herself with during the
workshop was elm. She began by choosing a
piece that was hollow, but since it reminded her
of something she had produced before she felt it
wasn’t interesting and decided to change tack.
The log was too self-explanatory and she saw
how the work was going to end before she had
even started. She finally decided on a fairly
simple piece of wood and divided it into more or
less equal parts. It was important, she felt, to be
able to move the various parts herself. She wanted
as little wood as possible to be wasted, i.e. to be
removed, and she singed the wood both to enable
it to last longer and to reveal its structure. She
composed the various parts and examined how
they might best be exhibited.
Text Linda Bergman
Foto Emmie Roosling
Foto Emmie Roosling