Landmark 2023

Objekt

Henning Lemcke


https://www.henninglemcke.com

Foto Lars Apelmo



Foto Emmie Roosling



Foto Martin Kleibl



Henning Lemcke

Cabinetmaker and craft designer

 Lives in Uppsala, Sweden


Eftersom Henning Lemcke kommer från hantverkssidanbörjar han sin process i material

och hantverk. Han berättar hur han tänker genom

verktyg och material och söker sin väg mellan

design, hantverk och konst. Hur är exempelvis

förhållandet mellan människa och objekt?

Han tänker i sina konstprojekt att personen

ska relatera till objektet och arbetar interaktivt

och med rörelse. Rörelse i hur objektet används/

i interaktion men också i formen/tillverkningen.

Att tillverka objektet är också ett sätt att förstå

och närma sig formen, menar han. Han bygger

modeller först och arbetar tredimensionellt

hela vägen. Att hyvla är gradvis närma sig och

arbeta sig ner i materialet via rörelse. Det är

något han verkligen tycker om.

Stocken han arbetar med under workshopen

var som en klyka och någon hade arbetat på

den tidigare, gjort en slits. Materialet var inte

något han kunde planera för här, men blir utgångspunkten för verket. Processen kring hur

man flyttar den till platsen den ska visas på och

hur man lyfter den är viktig, rörelsen i detta.








Since Henning Lemcke comes from the crafting

sector, his creative process begins with the material

and the craft. He describes how he thinks through

what tools and materials he requires and treads

a path between design, craft and art. What, for

instance, is the relationship between human and

object? In creating his art projects he envisages

people relating to the object, and he works

interactively and emphasises movement – movement

both in how the object is used/interacts

and in its form/production. Actually making the

object, he says, is also a way of understanding

and approaching the form. He builds models

first and works three-dimensionally throughout

the process. To plane the material is to gradually

approach it and work down through it, via

movement. This is something he really enjoys.

The log he focused on during the workshop was

fork-shaped and someone had worked on it

before, slitting the wood. The material was not

something he was able to arrange for beforehand,

but it became the starting point for his

work. An important element, again involving

movement, was how to lift the work and relocate

it to the place where it was to be exhibited.


Text Linda Bergman 

Foto Emmie Roosling