Foto Lars Apelmo
Foto Emmie Roosling
Foto Emmie Roosling
Artist.
Lives in Fengersfors, Dalsland, Sweden
Karl Hallberg arbetar mestadels med skulptur
i metall. Skillnaden med trä, beskriver han, är
att där följer han med träet. Han sammanfogar
trä med trä och måste då ta hänsyn till fibrer.
Föremålet börjar därmed med materialet och
han beskriver hur det kan vara en tillgång att
inte behöva bestämma allt, då materialet
också är med och styr. Med trä arbetar man
ofta med att ta bort, säger han, och att sätta
ihop trä är komplicerat. Vad finns och vad kan
man göra med det, hur fortsätter man och
hur kan man behandla det för att det ska bli
intressant? Han berättar hur vissa tekniker
triggar nyfikenhet, som sammanfogning med
kilar och gradningar, att skära med verktyg.
Han tycker det är spännande att se hur mycket
man kan göra med handverktyg, att det finns
något uråldrigt i det. Man hör ljud från träet
och känner doften när man arbetar.
Hallberg intresserar sig för att ta isär och
sätta ihop, att göra det på ett oväntat ställe
utan praktisk funktion. På workshopen gör
han en klyka som är klyvd och sedan ihopsatt
med gradlist. Tanken på ett stort valben på
stranden som har grånat av vinden var en bild
som triggade idén och han söker en poetisk
tvist. Han menar att det finns en poetisk
potential i att dela något och sedan sätta
ihop det ”fel”.
As a sculptor, Karl Hallberg works mainly in
metal. The difference when working in wood, he
says, is that you have to go with it. He joins
wood to wood, which means he has to take the
fibres into account. Thus the object begins with
the material, and he describes how it can be an
advantage not having to decide everything
yourself; the wood is also having a say. Working
with wood is often about taking away, he says,
and joining wood is complicated. What do you
have and what can you do with it, how do you
continue and how should you go about making
it interesting? He describes how certain techniques
arouse your curiosity, as when using wedges
or sliding dovetails in the joining process, or
cutting with tools. He is excited to see how much
can be done with hand tools, enjoying the ancient
feel of such practice. You hear the sound of the
wood and smell its scent while working.
Hallberg has a particular fascination with taking
wood apart and putting it back together, and
doing so in unexpected places without any
practical function. At the workshop he made a
tree fork that had been cut in two and rejoined
using a tapered sliding dovetail. The image in
his mind of a large whalebone lying on a beach,
bleached by the wind, was what inspired the
idea, and he wanted to give it a poetic twist.
There is, he says, a poetic potential in splitting
something and putting it back together “wrong”.
Text Linda Bergman