Foto Emmie Roosling
Foto Emmie Roosling
Foto Martin Kleibl
Artist
Lives in Järvenpää, Finland
Kim Jotuni arbetar med 3D-modellering, mycket
med trä och kombinerar ibland trä med metall,
som exempelvis aluminium. Han tycker om
trät som material, då det är ekologiskt och lätt
att få tag på och han täljde mycket som barn.
Det är inte så lätt att kombinera trä och metall,
berättar han och han beskriver också att han
gärna bryter formen när den börjar likna något
i vissa fall, för att hålla det abstrakt. Han är intresserad
av mötet mellan människa och natur.
Under workshopen arbetar han med en 3-4
meter lång stock. 3D-formerna, det digitala,
letar sig in i verket, in i det organiska. I ena
änden känner man mer människans avtryck i
de strama formerna, som sedan övergår i den
mjukare, mer organiska formen i andra änden.
I mitten finns känslan av en rörelse, som han
beskriver som någon slags smärta. Han säger
att han kanske kommer arbeta sig in mer i trät
i mittenpartiet för att förstärka den känslan.
Kim Jotuni works with 3D modelling, often in
wood and sometimes combining it with metal,
such as aluminium. He likes wood as a material
since it is ecologically sound and easy to get hold
of. As a child he frequently carved things in wood.
Combining wood and metal isn’t easy, he says.
He enjoys sometimes breaking up the form of a
piece if it starts to look too familiar, in order to
keep it abstract. He is interested in the interplay
between people and nature.
During the workshop he chose a 3-4 meter long
block of wood. The 3-D forms, the digital feature,
worked their way into the organic whole. At one
end of the piece, human impact is reflected in
the strict shapes, which gradually become softer
and more organic at the other end. In the middle
there is a sense of movement, which he describes
as a pain of some kind. He may delve deeper
into the middle section, he says, in order to
strengthen that feeling.
Text Linda Bergman