Foto Emmie Roosling
Foto Emmie Roosling
Foto Martin Kleibl
Artist
Lives in Dalsland, Sweden
Laura Blake har en bakgrund inom textilkonst
och broderi men arbetar också med trä. Hon
kombinerar gärna arbeten i textil och trä. Hon
strävar efter att skapa taktila upplevelser med
sina verk.
Under workshopen på Surprise Laboratory
International ägnar sig Blake bland annat åt
att färga trä. Hon experimenterar med växtfärgning,
då hon vill arbeta miljövänligt, men
vill också med de färgade träbitarna skapa en
taktil yta på stocken. Hon berättar att färgen
kanske kommer att blekas och kanske särskilt
i det starka solljuset på Öland. Att den förändras
och påverkas av regn, vind och sol spelar
dock inte någon roll för henne, utan hon tänker
att det kan vara intressant. Det viktiga, berättar
hon, är att färgerna är just miljövänliga. Hon
använder linolja för att färg ska stanna kvar
så länge som möjligt.
Det var via arbete med textil som tankarna
om att färga trä uppstod. Hon färgade sina
egna tyger och började då testa med trä också.
Det fungerade exempelvis bra på björk, och
blev väldigt kraftfullt. Under workshopen testar
Blake att färga alm och ek och använder restmaterial
som de andra deltagarna inte vill ha.
I det slutgiltiga verket strävar hon efter att det
ska se ut som att något växer. Hon har valt en
stock med hål i mitten och vill att något växer
ut ur det hålet.
Laura Blake has a background in textile art and
embroidery but also works in wood. She frequently
combines fabrics and wood. Her emphasis is on
creating tactile experiences.
During the workshop at Surprise Laboratory
International, Blake focused among other things
on dyeing wood. She experimented with vegetable
dyeing, since she wants her work to be environmentally
friendly, but sought to create a tactile
surface on the log by colouring pieces of the wood.
She noted that the colours may pale, especially
in the strong sunlight found in .land. For her,
the changes wrought by sun, wind and rain are
not a problem, but rather an interesting addition.
The important thing, she says, is that the paint
is eco-friendly. She uses linseed oil to ensure that
it stays in place for as long as possible.
It was through her work with fabrics that she
began thinking about colouring wood. She
coloured her own fabrics and then began testing
on wood as well. The process worked favourably
on birch, where it had a particularly strong effect.
During the workshop, Blake tried colouring elm
and oak and using leftovers that the other participants
no longer required. In the completed work,
her aim is to achieve a sense of something growing.
She has chosen a log with a hole in the middle
and wants something to grow out of that hole.
Text Linda Bergman